fbpx

Jak korzystać z narzędzia Szyk elementów (Pattern Tool)

Jak korzystać z narzędzia Szyk elementów (Pattern Tool)

Szyk elementów służy do szybkiego tworzenia dodatkowych instancji modeli w scenie. Funkcja ta różni się od opcji Duplikat służącej do wykonania kopii i jest znacznie szybsza niż tworzenie każdego modelu w oprogramowaniu CAD 3D. Każde wystąpienie może wyglądać inaczej, a nawet być zorientowane w przestrzeni inaczej niż pozostałe.
Generalnie dzięki Szykowi elementów szybciej przygotujesz projekt do renderingu i uzyskasz mniejsze rozmiary plików.

Narzędzie Szyk elementów

Narzędzie Szyk elementów jest przydatne do różnych zastosowań i może zaoszczędzić mnóstwo czasu na modelowaniu. Eliminuje to konieczność tworzenia duplikatów lub szyków w oprogramowaniu CAD 3D, które mogą zająć więcej czasu i znacznie zwiększają rozmiary plików.

Szyki pomogą przedstawić serię produktów o różnych kolorach i materiałach, szybko dodawać różne ułożenia grupy przedmiotów lub stworzyć kołowy bądź liniowy szyk różnych opcji produktu. Dzięki opcjom instancji, odstępów i rozproszenia, narzędzie szyk sprawia, że tworzenie i edycja szyków jest bardzo szybka i wydajna.

Jeśli chcesz przygotować scenę z elementami równomiernie ułożonymi w wierszach i kolumnach, narzędzie szyku zapewnia możliwość perfekcyjnego wyrównywania i rozmieszczania każdego elementu. Na przykład, jeśli chcesz utworzyć układ kafelkowy 5×7 dla color study, możesz użyć narzędzia szyku zamiast ręcznie tworzyć duplikaty i je dostosowywać. Szyki zapewniają idealne odstępy, zmniejszone rozmiary plików i szybszą konfigurację całego projektu.

  1. Stwórz wzór
    Oto pierwsza sztuczka. Stworzono model pojedynczej karty do gry i zaimportowano ją do KeyShota, ale my potrzebujemy pełnej talii – 52 sztuki. Należy kliknąć prawym przyciskiem myszy w model na drzewie sceny i wybrać Szyk elementów. Spowoduje to uruchomienie okna dialogowego Narzędzia szyku, w którym możemy manipulować kilkoma zmiennymi.
  1. Dostosuj instancje
    Dla stosu 52 kart ustawmy typ wzoru na Liniowy i zwiększmy liczbę wystąpień wzdłuż osi Y. Po pierwsze, upewnij się, że wybrałeś opcję Połącz Materiały (w przeciwnym razie materiał karty do gry zostanie zduplikowany 52 razy). Następnie zwiększ liczbę instancji w osi Y do 52 i naciśnij Enter, aby zobaczyć wyniki w Widoku w czasie rzeczywistym. (Jeśli nie widzisz wyniku, możesz wybrać opcję Dopasuj kamerę, aby dopasować widok do wzoru.) W razie potrzeby dostosuj odstępy. Teraz mamy piękny zestaw kart do gry.
  2. Dodaj rozrzucenie
    Teraz załóżmy, że chcemy losowego zestawu kart na stole, jakby ktoś zwyczajnie je tam rozrzucił. Otwórzmy ponownie narzędzie Szyk. Tym razem zwiększ liczbę wystąpień wzdłuż X i Z. Następnie zmodyfikuj nieco odstępy dla każdego elementu. Na koniec rozwińmy opcje Rozrzucenie i dostosuj suwaki Przemieszczenie i Obrót Y, aby zapewnić bardziej losowy wygląd. Na bieżąco zobaczysz zaktualizowane zmiany w czasie rzeczywistym.
  3. Edytuj wzór
    Jeśli nie jesteś zadowolony z tego, co widzisz, zawsze możesz kliknąć prawym przyciskiem myszy jedno z wystąpień szyku i wybrać Edytuj szyk.
  4. Przenoszenie obiektów szyku
    Może się zdarzyć sytuacja nakładania jednego elementu szyku na drugi. Możemy to zmienić wybierając kartę, którą chcemy np. położyć na innych kartach. Kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz Przenieś. Umieść go nad innymi obiektami, a następnie wybierz opcję Przyciągnij do dolnego obiektu.

Co z szykami kołowymi?

Możesz również utworzyć szyki kołowe. Obowiązują te same zasady, chociaż opcje rozpraszania są różne. Tak jak w naszym przykładzie, aby uzyskać pożądany efekt, opcje te można dostosować do wyników widocznych w czasie rzeczywistym.

Możesz dowiedzieć się więcej o ustawieniach narzędzia Szyk elementów w Podręczniku KeyShot. Oto kolejny przykład szyku utworzonego za pomocą tego narzędzia.

Co możesz stworzyć?

Chcielibyśmy zobaczyć, co tworzysz z pomocą tej wskazówki. Odwiedź forum społeczności KeyShot Amazing Shots, aby zobaczyć, co tworzą inni, i pochwal się własną pracą.