fbpx

Jak tworzyć tekstury wielowarstwowe w KeyShot?

jak tworzyć tekstury wielowarstwowe

Rzadko w życiu znajduje się idealnie wykończone i nieskazitelne powierzchnie. Niezależnie od tego, czy jest to spowodowane procesem produkcyjnym, zadrapaniami czy odciskami palców, powierzchnie mają małe niedoskonałości, których nawet nie zauważasz. Jeżeli chcesz dodać tego rodzaju niedoskonałości lub stworzyć bardziej zaawansowane materiały w KeyShot, najbardziej elastyczną opcją jest Graf Materiałów w KeyShot Pro.

Wielowarstwowe tekstury wypukłości w KeyShot

Podczas pracy w KeyShot doskonałym sposobem na uczynienie scen bardziej przekonującymi jest wyobrażenie sobie, w jaki sposób obiekt może być używany i celowe dodanie subtelnych niedoskonałości powierzchni. Jednym ze sposobów, aby to zrobić szybko i łatwo, są tekstury wypukłości. Poniższy film ilustruje ten proces. Przejdźmy przez następujące kroki:


Na przykład pobierz model młynka do kawy z KeyShot Cloud. Zawiera konfigurację grafu materiałowego pokazaną na filmie, którą opisano poniżej, a także zawiera wiele materiałów, które pokazują, jak skonfigurować opcje kolorystyczne.


1. Dodaj materiał podstawowy

Aby rozpocząć, potrzebujesz podstawowego materiału do pracy. Przeciągnij plastikowy materiał z Biblioteki Materiałów i upuść na model, a następnie kliknij dwukrotnie część z nowym materiałem – wyświetlą się właściwości materiału.

2. Otwórz Graf Materiału

Wybierz przycisk Graf Materiału. Po otwarciu Grafu Materiału w obszarze roboczym zobaczysz dwa bloki – są to tak zwane węzły. Pomyśl o tych węzłach jak o składnikach materiału. Po lewej stronie węzła z tworzywa sztucznego znajduje się seria kanałów wejściowych, które pozwalają dostosować i kontrolować wygląd materiałów. Na razie skupimy się na Wypukłości (Bump).

Węzły materiałów na wykresie materiałów KeyShot.
Węzły materiałów na wykresie materiałów KeyShot.
Węzeł z tworzywa sztucznego (po lewej – z wejściem wypukłości) i węzeł główny (po prawej – z ciemną ramką).

3. Dodaj pierwszą teksturę

Naszym celem jest, aby powierzchnia wyglądała na nieco bardziej teksturowaną, dodając do niej ślady zużycia lub zadrapania, aby sprawiała wrażenie, jakby była cały czas eksploatowana.  Aby to zrobić za pomocą map wypukłości, kliknij prawym przyciskiem myszy w obszarze roboczym Graf Materiału i z wysuwanego menu Tekstury wybierz węzeł tekstury, na przykład Noise. Następnie dołącz dane wyjściowe węzła tekstury do wejścia Wypukłości (Bump) węzła tworzywa sztucznego. Natychmiast zauważysz, że powierzchnia modelu zmienia się, odzwierciedlając bieżące ustawienia zastosowanej tekstury.

Gdzie jest moja Tekstura? Pamiętaj, że stopień widoczności wypukłości zależy w dużej mierze od skali modelu i sceny. Jeśli wypukłość nie jest widoczna lub jest zbyt duża, wystarczy dwukrotnie kliknąć na teksturę, co otworzy właściwości materiału po prawej stronie. Stąd będziesz mógł dostosować skalę i wysokość tekstury, aby lepiej dopasować ją do swoich potrzeb.

4. Dodaj drugą teksturę

Gdy będziesz zadowolony z pierwszego wyglądu tekstury nierówności, dodaj drugą teksturę. Zazwyczaj nie można dodać więcej niż jednej mapy wypukłości do materiału. Jednak dzięki grafowi materiału możesz to zrobić.

Kliknij ponownie prawym przyciskiem myszy w obszarze roboczym Graf Materiału i z wysuwanego menu Tekstury wybierz inny węzeł tekstury, np. rysy. Teraz, jeśli spróbujesz połączyć tę teksturę z tym samym węzłem Wypukłość, zastąpi on inny węzeł, zamiast dodać nowy. Dlatego powinieneś to zrobić tak jak opisano w punkcie 5.

5. Dodaj węzeł Bump Add Utility

Aby połączyć lub nałożyć na siebie obie tekstury, użyj węzła narzędzia Bump Add. Aby dodać, kliknij prawym przyciskiem myszy Obszar roboczy Grafu materiału i wybierz z menu wysuwanego Bump Add opcję Dodaj nierówność lub kliknij prawym przyciskiem myszy linię łączącą tekstury  i wybierz opcję Dodaj nierówność. Tekstura Noise zostanie teraz podłączona do wejścia Bump 1.

Dołącz dane wyjściowe węzła Scratches do wejścia Bump 2 węzła Bump Add. Dostosuj nową teksturę do swoich preferencji za pomocą węzła Dodaj wypukłości, aby zdecydować o stosunku i wadze każdej mapy wypukłości. Możesz układać tyle map wypukłości, ile chcesz, po prostu dodając więcej węzłów.

To tylko jeden przykład tego, jak można użyć Grafu Materiałów KeyShot do tworzenia niesamowitych i zaawansowanych materiałów. Możesz dowiedzieć się więcej na temat Grafu materiałów w instrukcji KeyShot. I nie przegap naszego seminarium internetowego, w którym szczegółowo omawiamy zaawansowane tworzenie materiałów za pomocą wykresu materiałów KeyShot.